Головна » Статті » Освіта » Розвиток освіти |
Попробуємо поглянути на систему освіти України з точки зору її впливу на рейтинг держави за показником економічної конкурентоспроможності. Індекс глобальної конкурентоздатності (The Global Competitiveness Index) – це глобальне дослідження і супроводжуючий його рейтинг країн світу за показником економічної конкурентоспроможності, розрахований за методикою Всесвітнього економічного форуму (World Economic Forum), яка полягає у комбінації загальнодоступних статистичних даних і результатів глобального опитування керівників компаній – великого щорічного дослідження, яке проводиться Всесвітнім економічним форумом спільно з мережею партнерських організацій – провідних дослідницьких інститутів і організацій в країнах, охоплених дослідженням. Дослідження проводиться з 2004 року і на даний момент є найповнішим комплексом показників конкурентоспроможності по різних країнах світу. Всесвітній економічний форум визначає національну конкурентоспроможність як здатність країни та її інститутів забезпечувати стабільні темпи економічного зростання, які були б стійкі в середньостроковій перспективі. Автори дослідження підкреслюють, що країни з високими показниками національної конкурентоспроможності, як правило, забезпечують більш високий рівень добробуту своїх громадян. Передбачається, що Індекс повинен використовуватися державами, які прагнуть до ліквідації перешкод на шляху економічного розвитку та конкурентоспроможності, в якості інструменту для аналізу проблемних моментів у їх економічній політиці і розробки стратегії з досягнення стійкого економічного прогресу. Представники Всесвітнього економічного форуму вказують, що конкурентоспроможність національних економік визначається численними і вельми різноплановими факторами. Так, на стан економіки негативно впливає неефективне управління державними фінансами і висока інфляція, а позитивно – захист прав інтелектуальної власності, розвинена судова система та інші заходи. Поряд з інституційними факторами вирішальне значення можуть мати освіта і підвищення кваліфікації робочої сили, постійний доступ до нових знань і технологій. Фактори, що визначають конкурентоспроможність економіки, по-різному впливають на економічні системи країн світу залежно від стартових умов і поточного рівня розвитку. Очевидно, що й самі фактори змінюються з часом. Індекс глобальної конкурентоспроможності складений із 113 змінних, які детально характеризують конкурентоспроможність країн світу, що знаходяться на різних рівнях економічного розвитку. Сукупність змінних на дві третини складається з результатів глобального опитування керівників компаній (щоб охопити широке коло факторів, що впливають на бізнес-клімат в досліджуваних країнах), а на одну третину із загальнодоступних джерел (статистичні дані та результати досліджень, здійснюваних на регулярній основі міжнародними організаціями) . Всі змінні об'єднані в 12 контрольних показників, що визначають національну конкурентоспроможність: 1. Якість інститутів. Такий вибір обумовлений теоретичними і емпіричними дослідженнями, причому жоден фактор не в змозі самотужки забезпечити конкурентоспроможність економіки. Так, ефект від збільшення витрат на освіту може бути знижений з причини неефективності ринку робочої сили, інших недоліків інституційної структури і, як наслідок, відсутності у випускників навчальних закладів можливості бути відповідним чином працевлаштованими. Спроби поліпшити макроекономічне середовище, наприклад, оптимізувати контроль над державними фінансами, будуть вдалими тільки при належній прозорості системи управління фінансами, відсутності корупції та масштабних порушень. Підприємці будуть впроваджувати нові технології тільки в тому випадку, якщо потенційний прибуток перевищить необхідні інвестиції. Таким чином, згідно з висновками Всесвітнього економічного форуму, найбільш конкурентоспроможними є економіки тих країн, які в змозі проводити всеосяжну політику, враховувати весь спектр чинників та взаємозв’язки між ними. Експерти при складанні Індексу беруть до уваги те, що економіки різних країн світу знаходяться на різних етапах свого розвитку. Значення окремих факторів зростання конкурентоспроможності країни пов'язане зі стартовими умовами, або з інституційними та структурними характеристиками, що дозволяють позиціонувати державу відносно інших країн крізь призму розвитку. Дослідники постійно вдосконалюють методологію розрахунку Індексу для того, щоб він залишався адекватним інструментом вимірювання рівня конкурентоспроможності в динамічному глобальному середовищі. Детальний опис методології формування Індексу і джерел даних для нього наводиться в щорічній доповіді Всесвітнього економічного форуму за результатами чергового порівняльного дослідження. Для кожної з економік, охоплених дослідженням, звіт містить детальні описи країни і національної економіки з докладними підсумками по спільній позиції в рейтингу і по найбільшим конкурентним перевагам і недолікам, які були виявлені на підставі аналізу, що використовується для розрахунку Індексу. Включений також докладний статистичний розділ з таблицями рейтингів за різними індикаторами. У звіті міститься детальний огляд сильних і слабких сторін конкурентоспроможності країн, що робить можливим визначення пріоритетних областей для формулювання політики економічного розвитку і ключових реформ. Традиційно, в доповідь також включені тематичні розділи, присвячені більш детальному дослідженню низки країн і регіонів. Базуючись на результатах дослідження у 2014 році, яким було охоплено 144 країни, розглянемо рейтинг цих країн як суму показників «4. Здоров’я і початкова освіта» і «5. Вища освіта і професійна підготовка» (порівняння сум рівноцінне порівнянню середніх значень цих показників). Для перегляду прокрутіть таблицю
Зважаючи на обставини, в яких перебувала Україна у 2014 році, 41-е місце серед 144 країн – результат непоганий, особливо порівняно з державою-причиною нинішньої ситуації. Відомство Д. Табачника в 2011 році використало у своєму звіті фіксовані матеріали Всесвітнього звіту з конкурентоспроможності держав Світового Економічного Форуму за 2011 рік: «У 2011 році опубліковано Всесвітній звіт з конкурентоспроможності держав Світового Економічного Форуму, у якому освітня система України посіла 56 місце, випередивши такі країни як Польща (62 місце), Російська Федерація (78), Грузія (119) та інші (діаграма 19). Діаграма 19. Порівняльний рейтинг окремих країн за якістю освітніх систем (за даними Всесвітнього звіту з конкурентоспроможності держав Світового Економічного Форуму, 2010/2011 роки) Водночас, аналізуючи показники, за якими оцінювали освітні системи, можна побачити, що найгірші показники нашої освітньої системи дає управлінська діяльність (місця 108-109) (діаграма 20)». Такий підхід дає можливість оцінити стан системи освіти в Україні відносно інших держав, але позбавляє можливості простежити динаміку її розвитку у часі. Очевидно, саме з цієї причини у наступні роки освітянське відомство більше не вдавалось у своїх звітах до даних Всесвітнього звіту з конкурентоспроможності держав Світового Економічного Форуму, щоб не демонструвати зниження багатьох показників. Представники Всесвітнього економічного форуму передбачили, що Індекс повинен використовуватися державами, які прагнуть до ліквідації перешкод на шляху економічного розвитку та конкурентоспроможності, в якості інструменту для аналізу проблемних моментів у їх економічній політиці і розробки стратегії з досягнення стійкого економічного прогресу. Саме тому для аналізу динаміки системи освіти, очевидно, доцільно розглянути показники Індексу протягом кількох років, що й зроблено у даній статті:
Аналізувати цифрові дані в таблиці дещо незручно, тому на їхній основі побудована діаграма. Для звичного сприймання графіків за основу взяті числа 144 – n, де n – значення показників у таблиці (вище). Тоді, наприклад, якщо держава за деяким показником займає 1 місце у рейтингу, то на діаграмі це відображено числом 144 – 1 = 143. Підвищення чи зниження рейтингу при такому підході природно сприймається на діаграмі: Тепер можна з достатньою наочністю аналізувати розвиток системи освіти України та вплив на них проведених змін у нормативно-правовій базі. 1. Охорона здоров’я і початкова освіта. Підвищена увага держави до початкової ланки освіти в останні роки, впровадження нового Державного стандарту початкової загальної освіти з 1 вересня 2012 року, активізація науково-методичної роботи у сфері початкової освіти відобразилися на сталому підвищенні цього показника, особливо протягом 2014 року. 2. Якість початкової освіти. Перехід на новий Державний стандарт початкової загальної освіти зупинив процес зниження якості початкової освіти. Зростання якості початкової освіти протягом наступних двох років відображає, швидше за все, позитивні зміни у нормативно-правовій базі. Коли ж аналізувати зміст освіти у частині навчальних підручників та навчальних програм, то, швидше за все, їх низька якість відобразилася й на якості початкової освіти, яка знизилася протягом 2014 року, велику роль тут відіграло й дострокове припинення виконання Державної цільової соціальної програми розвитку дошкільної освіти на період до 2017 року, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 р. № 629. Зміни до навчальних програм початкової школи, внесені на початок 2015 року, є формальними і не змінюють загальної тенденції до накопичення знань (фактичного матеріалу). Крім цього, кількість помилок в остаточному варіанті «розвантажених» навчальних програм дає підстави сумніватися у компетентності робочих груп, особливо з української мови. 3. Охоплення початковою освітою. В першу чергу, треба уточнити зміст поняття «початкова освіта». Якщо в Україні дошкільна і загальна середня освіта функціонують окремо одна від одної, то, наприклад, система початкової освіти в Нідерландах охоплює всіх дітей у віці від 4 до 12 років: перші два роки - дитячий садок, потім шість років урочної форми навчання. У цьому сенсі й розглядається освіта у Всесвітньому звіті з конкурентоспроможності держав Світового Економічного Форуму. Очевидно, посилена увага держави до розвитку дошкільної освіти обумовила різке підвищення рейтингу за цим показником. 4. Вища освіта і професійна підготовка. За цим показником система освіти залишалася стабільною протягом трьох років, і після чіткого спрямування на європейські стандарти відбулося деяке поліпшення. Особливо це помітно у 2014 році, що пов’язано з прийняттям нового Закону України «Про вищу освіту» та підготовкою нової редакції Закону України «Про професійно-технічну освіту», обговоренням проекту Концепції розвитку освіти України на період 2015-2025 років. Знову ж таки, показник «вища освіта і професійна підготовка» включає в себе й нашу традиційну загальну середню освіту. 5. Охоплення середньою освітою. Серед інших змінних показника «Вища освіта і професійна підготовка» в Україні ця змінна перебуває на дещо вищому місці. Важко пояснити зниження рівня охоплення середньою освітою в Україні у 2012-2013 роках. Можливо, це пов’язано з міграцією населення і виїздом за кордон дітей шкільного віку, послабленням обліку дітей шкільного віку. 6. Охоплення вищою освітою. Протягом 5 років охоплення вищою освітою було найвищим серед інших показників розвитку освіти в Україні. Але цей показник у 2014 році дещо знизився, що пов’язано із закриттям частини вищих навчальних закладів, змінами в умовах вступу. 7. Якість системи освіти. Це найвагоміша складова показника «Вища освіта і професійна підготовка». Які б не були симпатії чи антипатії до колишнього керманича освіти, а якість освіти катастрофічно падала під його керівництвом. Зі зміною керівництва, обранням нового шляху розвитку системи освіти (нехай на даний час лише у вигляді проекту) намітилась тенденція до підвищення якості освіти. 8. Якість природничо-математичної освіти. Не випадково Всесвітній економічний форум виділяє цю складову для оцінки здатності країн та їх інститутів забезпечувати стабільні темпи економічного зростання. Якість природничо-математичної освіти відчутно підвищувалась протягом 2012-2013 років в результаті здійснених законодавчо-нормативних змін, посилення уваги до цієї важливої складової. Дострокове припинення у 2014 році виконання Державної цільової соціальної програми підвищення якості шкільної природничо-математичної освіти на період до 2015 року, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 р. № 561; Державної цільової програми впровадження у навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів інформаційно-комунікаційних технологій «Сто відсотків» на період до 2015 року, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 р. № 494, відобразилося на зниженні якості природничо-математичної освіти. Не дивлячись на реальний економічний стан держави, ці кроки через кілька років, напевно, будуть розцінюватися як прорахунок. 9. Якість освітнього менеджменту. Звичайно, у пострадянській системі освіти з властивими їй авторитарними підходами до управління складно говорити про менеджмент. Вже перший погляд на діаграму зафіксує цю найнижчу ланку системи освіти України, доведену майже до абсурду в попередні роки, коли добрими керівниками були люди, лояльні до влади. Звичайно, сучасне покоління більше звикло до ширших термінів «керівництво», «управління». У розумінні Всесвітнього економічного форуму це спосіб, манера спілкування з людьми; влада та мистецтво управління; адміністративні вміння і навички; вміння досягати поставлених цілей, використовуючи працю та інтелект інших людей. Перші кроки реформування вищої освіти поставили вищі вимоги до управління ВНЗ. Нова редакція Закону України «Про освіту» передбачає європейський підхід до управління установами і закладами освіти. Проведені та передбачені зміни відобразилися на стрімкому підвищенні показника якості освітнього менеджменту. 10. Доступ до Інтернету в школах. Болюче місце загальної середньої освіти. Поки виконувалася Державна цільова програма впровадження у навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів інформаційно-комунікаційних технологій «Сто відсотків» на період до 2015 року, питання підключення до Інтернету було в полі зору місцевих органів державної влади. З припиненням чи частковим фінансування цих послуг в ряді районів у 2013 році цей показник знизився. Можна тільки уявити собі, як вибиратимуть та замовлятимуть потрібні підручники загальноосвітні навчальні заклади, які не мають доступу до Інтернету, не кажучи вже про повноцінне використання можливостей Центру освітніх комунікацій. 11. Місцева доступність освітніх послуг. Традиційно один із найнижчих показників розвитку освіти. Чомусь його значення перекладено як «Наявність спеціальних інтернатів» у звіті Д. Табачника «Реформа системи освіти в рік освіти та інформаційного суспільства». Напевно, зміст показника ширший – це і підвезення учнів, і стан комунікацій. У 2013-2014 роках освітні послуги стають доступнішими за місцем проживання. 12. Рівень підготовки кадрів. Повільно зростаючий показник залишається найнижчим серед інших показників розвитку освіти. Старий, але справедливий вираз «кадри вирішують все» говорить сам за себе. Узагальнюючи результати показників діаграми, можна стверджувати, що у 2014 році 9 із 12 показників розвитку освіти мають позитивний приріст, тобто від реалізації загального напряму реформ системи освіти очікується позитивний вплив на показник економічної конкурентоспроможності України. Разом з тим, проведені зміни в області природничо-математичних наук, початкової та вищої освіти потребують детального аналізу і корекції. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Категорія: Розвиток освіти | Додав: Peter (18.02.2015) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Переглядів: 3908 |
Всього коментарів: 0 | |